All the way up... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu All the way up... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu

All the way up...

Blijf op de hoogte en volg Rosa

06 November 2013 | Australië, Cairns

Lieve allemaal,

Het is eventjes geleden maar hier mijn derde reisverslag. Momenteel zitten Lies en ik in Cairns wat ook tevens onze eindbestemming is van de Oostkust.
Ik zal even verder gaan met waar ik geeindigd was met mijn vorige reisverslag, namelijk Fraser Island.

Fraser Island
Lies en ik hadden bij Hervey bay een tour geboekt naar Fraser Island, deze tour had de naam; Cool Dingo tour. De naam Dingo staat voor een soort honden/wolven die voorkomen op Fraser Island, en Cool ja ik denk dat ze de tour wat stoerder wilde laten klinken ofzo. Op 15/10 werden we om half 8 bij het hostel opgehaald, tenminste dit was de bedoeling. De eerste bus stopte maar we werden niet meegenomen omdat we niet op de lijst stonden. Gelukkig waren we niet de enige, samen met drie Canadeze meisjes stonden we nagelbijtend te wachten op de volgende bus. Een half uur later werden we alsnog meegenomen. De bus zette ons af bij de haven. Hier moesten we de ferry op die ons in 45 minuten naar Fraser island bracht. Aangekomen op Fraser, vertelde onze gids wat het plan voor de komende 2 dagen was. Om te beginnen moesten we in een roze bus zitten. Het was geen normale bus, maar een bus met 4x4 met enorme wielen. Dit kon nog eens een leuk ritje worden dacht ik toen. Ik had gelijk want we gingen met de bus over wegen die alleen maar uit zand bestonden. Normaal zitten kon dus ook niet want we werden alle kanten op geschud. De eerste stop was; lake Mckanzie. Hier konden we een uurtje chillen. Persoonlijk vond ik het meer een beetje tegenvallen want op de plaatjes die ik had gezien, leek het water net even iets blauwer en was het zand net even iets witter. De tweede stop was een ander meer en een 'bush' walk. Dit was wel gezellig want zo leerde wij de groep een beetje kennen. Natuurlijk waren wij weer de enigste Nederlanders. No worries zoals de ausies hier zeggen, gewoon lekker engels praten. Eind van de middag werden we naar een dorpje achtig iets gebracht waar het restaurant, bar en onze slaapplekken waren. Dit alles had iets weg van Centerpacrs. In de avond konden we lekker eten en we sliepen in een soort huisje. De volgende dag vroeg op en na het ontbijt weer de bus in. Dit was een ander bus als die van gister, dit leek namelijk meer op een vrachtwagen. Dit was ook wel nodig want we gingen het stand op. De eerste stop was midden op het brede strand waar een grote rots aan de zijkant stond, de pinneaple. je kon er ook voor kiezen om verder te gaan met een vliegtuigje maar dit was een beetje een dure grap voor ons. Na wat foto's gemaakt te hebben was het tijd voor de 2de stop; Champagne Rocks. Dit waren kleine zwemplasjes met rotsen eromheen. Vanaf het looppad had je prachtig uitzicht over Fraser. De derde stop was Inidan Head, dit was een berg waar we even voor moesten klimmen. Het uizicht was de moeite waard. In de zee zagen we zelfs walvissen zwemmen. De laatste stop was bij een meertje waar we ook weer konden chillen. Eind van de middag kwamen we terug in het dorpje. We konden gebruiken maken van een heel mooi zwembad bij een hotel. Na het eten gingen lies en ik weer terug met de boot naar Hervey Bay. Rond 22:00 uur kwamen we pas weer aan in het hostel. Het waren 2 toffe maar vermoeidende dagen.

Rockhampton
Na Hervey Bay was de volgende bestemming Rockhampton. Dit was meer alsl tussenstop bedoeld zodat we niet heel lang in de bus moesten zitten. De busstijden naar Rockhampton waren niet ideaal want we kwamen namelijk in de avond aan. Gelukkig stond op het station iemand van het hostel ons op te wachten. Hij bracht ons met een busje naar het hostel. Het hostel leek echter meer op een trailerpark. Heel fijn, we kregen wel een kamer voor ons 2. De dag erop raakte we met een Nederlands meisje aan de praat die ons vertelde over een Rodeo die het weekend plaatsvond in Rockhampton. Ze vroeg of wij mee wilde. Uiteraard waren wij wel in voor een beetje cultuur. Die avond gingen we met z'n 4e heen. Er ging ook nog een vrouw mee uit Nieuw Zeeland. Het was ongeveer 10 min lopen maar halverwege stopte een auto en bood ons een lift aan.
Eenmaal op de Rodeo keken we onze ogen uit. Iedereen liep erbij als cowboy, dus wij zelf vielen een beetje uit toon. Na 2 uurtjes kijken hoe de diertjes toch best wel hard werden aangepakt vonden we het leuk geweest. We wilde alleen niet weg voordat we een foto hadden van ons met een cowboy. Helaas op het moment dat dat we wilde gaan was er geen cowboy te bekennen. Toen opeens Sue (vrouw uit NZ) aankwam zetten met 2 dudes en nog best leuke ook. Jeej we hadden onze foto. Op de terugweg nog een drankje gedaan in een bar en toen terug gegaan naar het hostel. De overige dagen hebben lies en ik in het winkelcentrum doorgebracht want verder was er niet veel te beleven.
Ook de bustijden van rockhampton naar Airlie beach waren onmogelijk. De enige optie was om de bus van 00:30 uur te pakken. Dit deden we. Die dag moesten we om 10 uur al uitchecken. We hebben de hele dag maar een beetje bij het zwembad gehangen. Rond 19:00 uur werden we met een busje naar het station gebracht. De man verzekerde ons dat de Macdonald's 24 uur open was dus dat we daar konden wachten tot 00:30 uur. Om ons tijd te verdoen gingen we maar eten. Al snel werd ons eten verstoord door een hele grote kakkerlak die naast mij op de bank liep. Gillen en wegwezen naar een andere tafel. De tijd kroop voorbij. na een rondje lopen weer terug de Mac in. Rond 23:00 uur zaten we een potje te kaarten toen een medewerker ons erop wees dat ze gingen sluiten. Vol verbazing zaten we daar. Ja alleen de mac-drive was 24 uur open. Wij naar buiten, en jahoor begon het ook nog te regenen. Alles was dicht. Toen zijn we op het station heel zielig op 2 lege kratten gaan zitten en hebben we 1,5 uur gewacht op de bus.

Airlie Beach
De nachtbus was niet zo'n succes. Amper geslapen en om 7:00 uur kwamen we aan. Helaas konden we pas om 1 uur inchecken. We brachten onze tijd door bij de Lagune, een soort openbaar zwembad. Het plaatsje Airlie beach bestaat uit een lange straat waar je voornamelijk uit kan gaan en een tour kan pakken naar de Whitsundays. Ik vond het plaatsje iets weg hebben van blanes. Rond 11 uur zou Marije ook aankomen, een vriendin vanuit Nederland. In het hostel hadden we elkaar na 10 maanden eindelijk weer gezien. Wauw het was alsof ik haar gister voor het laatst had gezien en dat het heel normaal was dat we elkaar nu gewoon zagen in Australie. Met z'n 3e gingen we naar de lagune om te chillen en bij te praten. In de middag gingen we op zoek naar een bureau die ons kon helpen een tour te boeken naar de whitsundays. De whitsundays is een eiland dat alleen te bereiken is met een boot. Ja logisch meestal met een eiland maar je kon dit eiland alleen bereiken als je een tour boekte. Wij wilde per se op een katamaran en niet op een zeilboot. We wilde namelijk ook nog even kunnen chillen. Gelukkig waren er nog 3 plekken vrij voor de volgende dag. Eind van de middag kreeg marije een telefoontje dat onze boot die we geboekt hadden kapot was en dat hij niet de volgende dag kon vertekken. Lekker dit hadden wij weer. Wij terug naar dat bureautje en verhaal halen. Natuurlijk waren alle andere katamarans al vol. Onze enige optie was met een zeilboot te gaan en anders moesten we een week wachten. We hadden dus niet veel keus. De tour die we hadden geboekt was best prijzig dus wilde we korting op de andere tour aangezien dit niet onze keuze was. Na veel gezeur en gepraat met de manager kreeg ieder 50 doller korting. Dit hadden we dus even goed geregeld. De volgende dag om 14:00 uur begon de trip. Beneden in de boot waren de slaapplaatsen. Dit was een grote ruimte met allemaal bedjes op elkaar gestapelt. Angezien wij met z'n 3e waren mochten wij in een speciaal afgesloten cabine. De rest van de boot was erg jaloers. De eerste 2 uur op de boot waren niet heel chill want we gingen zeilen. Dit betekende heen en weer en verplaatsen van links naar rechts. Tegen de avond stopte we op een plaats en hier lagen we stil. Als je wilde kon je een duik maken maar de zon was al onder en het was goed koud op de boot. Rond 20:00 uur kregen we pas eten. Het eten zelf was prima maar de tijd, hoeveelheid en hoevaak we eten kregen viel erg tegen. In de avond hebben we samen met de groep een leuke avond doorgebracht op het dek. Slapen was niet optimaal, de boot ging heen en weer, maakte rare geluiden en als ik mij omdraaide lag ik bovenop lies. Oja ook mochten we maar 1 minuut douchen per dag. Na 2 dagen had ik een zoute lap in mijn haren hangen. maargoed de 2de dag was erg leuk. Per groepje werden we met een klein bootje naar de Whitsundays gebracht. Het eiland was zo mooi, niet in woorden te beschrijven. Wit strand, helder blauw water noem het maar op. We mochten alleen niet het water in tenzij je een Stinger-Suit aanhad. Een stinger is een soort rog/kwal die kan prikken met ernstige gevolgen. De pakken leverde wel erg leuke foto's op. Samen met een groepje mensen van de boot hadden we de grootste lol. Lies had een onderwatercamera dus die hadden we gelijk maar getest. Later terug op de boot was het tijd voor snorkelen. Ook nu werden we met een klein bootje naar de plek gebracht. Het snorkelen viel een beetje tegen maar ik had wel 1 hele grote vis gezien waar ik me dood van schrok. Eind van de middag werden we nog naar een klein strandje gebracht waar we even konden liggen. Dit lag een beetje verlaten dus hier was echt niemand. De avond hebben we ons goed vermaakt met een drankje en gezelligheid van de groep. De volgende dag werden we weer terug gebracht naar Airlie. Onderweg zagen we nog dolfijnen en schilpadden wat erg tof was. Die avond zijn we uiteten geweest en wezen stappen met de groep mensen die we hadden ontmoet. Het was een hele geslaagde tour, ondanks dat het een zeilboot was.
In airlie beach zijn we een paar dagen extra gebeleven zodat we nog even wat tijd met z'n 3e hadden voordat we ieder ons eigen weg weer gingen.

Magentic Island
Ook nu weer moesten we met een ferry om naar Magentic Island te komen. We hadden er veel zin in, want de naam van de plaats alleen al beloofde veel goeds. We kwamen terecht in een hostel midden in een soort jungle. Toen we boodschappen gingen doen in de camping winkel schrokken we enorm, alles was 3x zo duur. Onderweg zagen we hele grappige auto's staan een soort mini jeeps maar dan in het roze. Die middag hebben we geinformeerd en besloten we zo'n auto te boeken voor de volgende dag. De volgende dag was het zover, best wel een beetje zenuwachtig waren we omdat we nu ook links moesten gaan rijden. Lies begon met rijden en het ging best goed, daarna was ik aan de beurt en het viel me alles mee. Met de auto hebben we het hele eiland rondgereden en gestopt bij mooie plekjes. We hadden veel bekijks met onze barbie auto dus dat was wel grappig. Eind van de dag hadden we hem weer ingeleverd. We waren blij dat we de auto hadden gehuurd want verder was er niet heel veel te doen op magentic island. Na 2 nachten besloten we dan ook om verder te gaan.

Mission Beach.
Mission Beach was super, een heel fijn hostel, aardige mensen, goedkoop uiteten en een prachtig strand. Ook hier zijn we 2 nachten gebleven.

Cairns
En dan de eindbestemming van de bus en onze trip aan de Oostkust; Cairns. De eerste dagen hebben we hier rondgekeken en geshopt in het grote winkelcentrum. Verder zijn we met een boot wezen snorkelen in het Great Barieer Reef. Dit was onwijs vet om te doen. De eerste plek was vlakbij een strandje en de tweede plek was midden op zee. Ik heb vissen gezien waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Ook zijn we met een tour naar de Tablelands geweest. Dit is een gebregte vlakbij Cairns. Hier hebben we de Millaa Milla waterval bezocht, de Fig tree, het Parnella Park en een waterval met rotsen. Tijdens deze tour zaten lies en ik alleen maar met chinezen en 1 oma. Dit was best hilarisch.
Ons doel in Cairns was om werk te zoeken. Dit hebben we dan ook gedaan. We zijn 2 dagen vol achter de computer gedoken op zoek naar werk. Dit bleek alleen nog best lastig te zijn. Gelukkig hadden we nog iets achter de hand, namelijk een telefoonnummer van een echtpaar die we hadden ontmoet in Sydney. Na wat dagen telefoneren konden zij ons waarschijnlijk wel aan een baan helpen. Zij zelf werken op/in de grootste mijnen van Aus. Lies en ik hebben mogelijkheid om een baantje te krijgen op de mijnen in de schoonmaak of koken iets in die richting.
Morgen vliegen we naar Adelaide, dus meer naar het Zuiden. We worden door dat echtpaar opgehaald waarna we 2 dagen met hun verblijven in hun Beach House. Vervolgens gaan we met hun mee richting de plek van de mijnen. We zijn erg benieuwd hoe dit zal zijn en of we daar aan het werk kunnen. We vinden dat we het sowieso een kans moeten geven en dan zien we wel werver. Klaar voor een nieuw avontuur.....

Liefs Roos

• 06 November 2013 - 08:43

Kis:

Tof om al jullie belevenissen te lezen Roos! Haha en dat verhaak met die cowboys, ik maar denken dat jullie die even geregeld hadden. Hah
    Hoop voor jullie dat het lukt met het werk vinden!
    Kijk uit naar t volgende verhaal, xx

• 07 November 2013 - 16:33

Tineke Booten :

Hoi Roos
    Weer een heel leuk verslag om te lezen , jullie maken toch wel super dingen mee hoor .
    Hopelijk gaat het lukken om te werken , de mijnwerkers zullen opkijken ,2 mooie meiden aan het werk .Het gaat vast lukken .
    Vanuit HHWaard een dikke knuffel ,heel veel plezier en veel geluk .x x x x

• 19 November 2013 - 13:48

Marijeeeeee:

Hey chick! Vet om mezelf terug te lezen in je verhaal haha! Wat hebben we het mooi gehad op airlie beach. Ben erg benieuwd naar de baan in de mijnen. En of je nog wat leuke mijnwerkers tegen komt:D heb er positieve dingen over gehoord. Het internet is hier in cambodja klote maar verder tijd van me leven met floor. Doe de groetjes aan lisan en gniet er lekker van dikke knuf!