Outback, camping and a lot of flies... - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu Outback, camping and a lot of flies... - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu

Outback, camping and a lot of flies...

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

28 Maart 2014 | Australië, Alice Springs

Op 8 Maart vlogen lies en ik van Sydney naar Alice Springs. De vlucht duurde ongeveer 3 uur. Vroeg in de ochtend kwamen we aan. In Alice springs was het ook nog eens 2,5 uur eerder dan in Sydney. We stapte het vliegtuig uit en we werden gelijk begroet door onze vriendelijke vrienden,
namelijk: VLIEGEN! Dan bedoel ik niet 2 vliegjes maar nee dan heb ik het over 50 vliegen die op je gaan zitten en voornamelijk in je ogen en oren willen zitten. Vanaf het vliegveld namen we een bus die ons naar het hostel bracht. Wel weer even wennen de omgeving zo. Rood zand, geen gebouwen en amper iets groens of levends te zien.

De eerste 2 dagen hebben lies en ik een beetje gechillt bij het zwembad. Het was bloedheet. Alice Springs stelde helaas niet zoveel voor. Je had een paar winkelcentrums en dat was het. Ook waren er veel aboriginals in Alice Springs. Niet heel veilig voelde we ons in Alice Springs. Na 21:00 uur werd ook niet aangeraden om op straat te lopen omdat de aboriginals vervelend konden gaan doen. Overdag lopen ze voornamelijk rond op blote voeten, en schreeuwen ze tegen elkaar, ook ruiken ze niet heel fris. In Nederland zou je zeggen dat het zwervers zijn en in principe zijn ze dat ook. maargoed het hele doel om naar Alice Springs te gaan was het bezoeken van Urulu, Red Centre etc.

Op 10 Maart begon onze tour en werden we om 6 uur in de ochtend opgehaald door een 4x4 bus met onze tour guide; Ralph. De eerste dag hebben we veel gereden. Onderweg maakte we wat stops bij 'speciale' roadhouses en bij een Camelfarm. Rond 14:00 uur kwamen we aan bij het kamp waar we die nacht zouden slapen. Na de lunch was het dan eindelijk zover we gingen naar Urulu. Eerst kregen we wat informatie bij het Cutural Centre over Urulu en de aboriginals. De bus werd geparkeerd en we gingen lopen om Urulu heen. De 'rots' was veel groter dan ik had gedacht. Tijdens het lopen vertelde onze tour guide van alles over Urulu. Het was alleen bloedheet, rond de 40 graden en er was geen schaduw. Maar het ergste waren toch wel de vloegen. De hele groep droeg een hoedje en een vliegnet. Je raad het al, 2 domme blondjes natuurlijk niet en ja dat waren wij. Met een extra shirt probeerde ik de vliegen weg te jagen maar dat werkte niet. Het lopen om Urulu was hierdoor best even afzien maar wat was het mooi. Rond half 7 verlieten we Urulu om vervolgens Urulu in de verte te kunnen zien bij zonsondergang.
We kwamen aan bij de parkeerplaats en we waren niet de enige. Het leek wel een circus aan toeristen. Dit had ik echt niet verwacht. Lies en ik rende snel naar een plekje om goeie foto's te kunnen maken. Tijdens het foto's maken kregen we champagne en een hapje dus dat was wel grappig. Terug op het kamp kregen we uitleg over het slapen. Er waren namelijk tenten en swags. Een swag is een soort slaapzak met een matras erin waardoor je buiten kunt slapen. Ik besloot die nacht voor een tent met een bed te gaan en lies ging voor de swag. Ik was helemaal kapot.
De volgende dag ging om 04:30 uur de wekker. Snel ontbijten, opruimen en met z'n alle weer de bus in. We reden naar een lookout om de zonsopgang van Urulu en Katja Tjuta te zien. Gelukkig waren we de eerste groep die hier arriveerde dus we hadden de beste plekken. De zonsopgang was prachtig. Maar zodra de zon opkwam, kwamen ook de vliegen weer tevoorschijn. Terug de bus in en na een half uur kwamen we aan bij Kata Tjuta (ook een rotsgebeuren). Hier gingen we lopen. De route van de wandeling was erg mooi, veel rotsen en mooie lookouts. Zwaar was het wel door de hitte. Na 3 uur lopen kwamen we weer terug bij de bus. Iedereen was kapot. De groep zelf was wel leuk maar wel voornamelijk oudere en stelletjes dus dat was wel jammer. De rest van de middag gereden en gestopt bij een roadhouse waar ze een zwembad hadden. Heerlijk even een duik genomen. Na het zwemmen reden we naar ons 2de kamp. Dit lag erg afgelegen. Op het kamp kregen we eerst een uitleg over de douch en wc. Je zou denken watvoor uitleg heb je daar voor nodig? Nou beide stonden midden in het 'bos' en hadden geen deur. Heel apart. Het avondeten werd bereid op het kampvuur en wij mochten meehelpen. Ook aten we bij het kampvuur dus dat was erg gezellig. Na het eten was het al behoorlijk donker. Lies en ik moesten nog douchen dus dat kon nog leuk worden. Asl 2 meuten liepen we met zaklamp en onze spulletjes naar de douche. Eentje hield de zaklamp vast en hield de wacht zodat de ander kon douchen en andersom. Het was een hele belevenis kan ik vertellen. Daarna gingen we slapen. Ik besloot deze nacht voor de swag te gaan. Erg lekker lag het niet maar het was wel een hele toffe ervaring om kijkend naar de sterren in slaap te vallen.
De volgende ochtend werden we weer om 04:30 uur gewekt. Lekker geslapen had ik niet, allemaal geluiden. Nu bleek dat er in de nacht ook een dingo rondliep. Dit is een wilde hond. Maargoed dat ik die niet gezien had. Rond half 6 verlieten we het kamp en gingen we naar Kings Canyon. Je had de keuze om de lange route te lopen of de korte. Lies en ik gingen voor de lange want dit was de mooiste. het was alleen 3,5 uur lopen en er waren geen schaduw plekken. De wandeling viel me alles mee. We stopte regelematig dus dat was fijn. Kings Canyon was heel mooi. Ik denk wel de mooiste van de drie. De middag reden we weer naar Alice Springs en zat de tour erop.

Op 15 Maart begon onze 2de tour. Deze tour zou ons van Alice Springs naar Darwin brengen. Om half 7 in de ochtend werden we bij ons hostel opgehaald. De bus zat vol jongeren dus dat was wel gezellig. Na een paar andere stops kwamen we aan bij Devils Marbles. Dit zijn een soort ronde rotsen die tegen elkaar aan staan. Moeilijk uit te leggen maar het lijken op grote stenen paaseieren. Erg indrukwekkend vond ik het. daarna reden we door naar de camping. De groep was in 2 gedeeld. de ene moest koken en de ander schoonmaken. Opzich wel goed bedacht want zo leerde je elkaar ook een beetje kennen. De vliegen hadden plaats gemakt voor muggen dus iedereen was lekker aan t krabben en op muggenjacht. We sliepen die nacht in een soort schuur in swags. De schuur had ventilators tegen de muggen maar dit mocht niet echt baten.
De volgende dag ging de wekker om half 7 dus dat viel alles mee. Weer heel veel gereden. Eind van de middag kwamen we aan bij de Daily Waters Pub. Een soort bar waar elkje toerist iets achter kon laten van pasjes tot bh's. Lies liet een oud pasje achter. Daarna reden we door naar thermenal pools. Dit leek op een meer met heel helder water wat omgeven was door palmbomen. Ook hingen er grote spinnen in de bomen dus dat vond ik niet erg prettig. We hebben een uurtje gezwommen en toen reden we door naar het 2de kamp. Dit kamp was veel luxer. Allemaal tenten en in het wild liepen er walibies rond en ook waren er krokodillen. Na het avondeten had onze tourguide spelletjes bedacht. Zo moest ik tegenover iemand staan en diegene aan het lachen zien te krijgen en moest lies zich opdrukken, vegemite eten en een fles spa rood drinken en zo ging het de hele avond door. Daarna besloten we om met een groepje naar het water te lopen want hier zouden krokodillen zitten. Veel zagen we niet maar door onze zaklampen zagen we wel 2 rode ogen dus dit moest er wel een zijn.
De volgende dag reden we naar het national park : Katherine gorge. Na een half uur lopen kwamen we aan bij een waterval en een zwemgedeelte. Iets minder was de stroming in het water want deze was supersterk. Onze tourguide nam ons mee de rotsen op en liet ons alle mooie plekjes zien. Dit was echt heel tof. Helaas konden we hier niet de hele dag bliven aangezien we nog een paar uur moesten rijden naar Darwin. Om half 5 kwamen we eindelijk aan in Darwin. Het was die dag St Patricks Day dus iedereen zat in een cafe dus dat was erg gezellig. nadat iedereen gedoucht had gingen we met de groep uiteten. Na het uiteten gingen we uit. Het was een hele leuke avond. Iets minder was dat de hele groep en wij de volgende dag weer op de volgende tour moesten.

Om 6 uur ging de wekker. Ik was echt nog heel moe. Buiten stond de rest van de groep en iedereen was brak. Met z'n alle zaten we in de bus. de eerste indruk van onze tour guide was alles behalve chill. Een stevige vrouw waarvan we gelijk een preek kregen over tassen en het zitten in de juiste bus. We zaten nog geen 10 min in de bus of de airco bleek niet te werken. Terug naar het autobedrijf en van bus gewisselt en die middag nog een keer van bus gewisselt dus het ging lekker. In de middag kwamen we aan in het Litchfield national park. Hier was een hele grote termiethoop te zien en daarna zijn we naar wat watervallen gegaan waar we konden zwemmen. Tegen de avond kwamen we aan bij het kamp. Ook hier waren walbies die om ons heen rende maar telkesn al nam ik een foto rende ze snel weg. Na het eten gingen we zwemmen en toen zijn we gaan slapen in een luxe tent met bedden.
De volgende dag verlieten we om half 8 het kamp. We kwamen aan in Kakadu national Park. Hier maakte we een wandeling lanngs de aboriginail art wat op de rotsen was geschilderd. Daarna reden we door naar het 2de kamp. Hier mochten we 2 uur gebruik maken van het zwembad. Om 16:00 uur gingen we met z'n alle op een boot. Er werd ons verteld dat we krokodillen en andere dieren zouden gaan zien. Ik had er veel zin in. Nog geen 5 min op de boot of er bleek een mega spin te zitten. Tijdens het varen zagen we veel vogels en gelukkig op het laast nog een slang en een krokodil gezien. We sliepen die nacht in een soort huisje met airco dus ideaal.
De volgende dag ging om half 5 de wekker. Veels te vroeg. Ontbijtje gedaan, spullen gepakt en de bus weer in. Eeen uur later kwamen parkeerde we de bus enmoesten we 2 uur lopen om bij een waterval te komen. Hier konden we weer heerlijk zwemmen. Toen dat hele end weer teruggelopen en vervolgens 5 min gereden naar een andere waterval. Hier lekker gechillt en gelucht. Daarna mochten we de bus weer in en reden we terug naar Darwin. In Darwin gingen we ook deze avond weer uiteten en uit. Deze keer was het ladies night dus gratis champagen voor alle meiden.

Na de tour hebben lies en ik nog 2 dagen doorgebracht in Darwin. Darwin was erg leuk en het was extra leuk omdat we een leuke groep hadden waarmee we omgingen.We zijn nog naar de lagoon geweest en een krokodillen park.
Momenteel zitten we in Sydney. Onze laaste week in Australie. Het regent hier al 4 dagen en het wordt ook niet heel veel beter dus het is erg balen om het zo af te sluiten maar dat is niet anders.
Op 2 april vliegen we naar Thailand. We hebben er heel veel zin in maar zijn ook wel benieuwd en ergens ook een beetje jammer dat het er dan bijna op zit.

Veel lies en tot snel xxx

• 28 Maart 2014 - 08:32

Kosr:

Leuk verhaal roos! Mooie dingen maken jullie mee!
    Geniet er nog maar even lekker van! Xx

• 28 Maart 2014 - 08:33

Kis:

Haha nog niet helemaal wakker! Ik was t, kis

• 28 Maart 2014 - 19:06

Tineke Booten :

Hoi roos wat hebben jullie deze maand weer veel gezien en gedaan ,super . Dat wordt straks nog afkicken van het wandelen . Op naat Thailand . Geniet er nog van en tot snel .
    Lieve groetjes van ons xx