Kia Ora Nieuw Zeeland!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu Kia Ora Nieuw Zeeland!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rosa Gonggrijp - WaarBenJij.nu

Kia Ora Nieuw Zeeland!!

Door: Rosa

Blijf op de hoogte en volg Rosa

26 Februari 2014 | Australië, Melbourne

Kia ora, oftwel hallo allemaal in het Maori. Dit is de taal die de kiwi's spreken.
Het avontuur in Nieuw Zeeland zit er bijna op. Nog een klein weekje te gaan en dan vliegen we weer terug naar Sydney. Nieuw Zeeland is een prachtig land met mooie landschappen, maar om eerlijk te zijn mis ik Australie best wel. Het waren vijf lange weken hier in Nieuw Zeeland.

Het begon allemaal op 18/1 toen lies en ik van Sydney naar Auckland vlogen. De eerste drie nachten sliepen we in een hostel in Auckland. De eerste dag hebben we op een heel mooi strand gelegen en de tweede dag door de regen in de winkelstraat gelopen, op zoek naar warme kleding. Dat was wel nodig want het was behoorlijk koud die dag. Het weer is in Nieuw Zeeland heel typerend, de ene dag kan het bloedheet zijn en verbrand je levend en de volgende dag is het ijskoud en regent het keihard.
De 21ste kon het avontuur pas echt beginnen want we hadden in Sydney al een campervan gehuurd en die konden we die dag ophalen. Het was een campervan van 'Wicked'. Dit bedrijf staat erom bekend dat de campervans allemaal beschilderd zijn. Wij konden niet wachten om te zien met welke van wij de blits konden maken. Paparapa;...we kregen Johnny Bravo (van een tv programma), dus wij waren blij. De eerste twee uur rijden waren alleen geen pretje, het regende keihard en van al het mooie uitzicht konden we niks zien. We belandde eind van de middag op een camping aan het strand. Heel leuk allemaal, maar met die regen niet veel aan.We moesten douchen met muntjes en als avondeten zaten we aan een broodje ei. Het enige wat ik dacht was; dit konden nog weleens 6 lange weken worden.

Roturua
Het eerste leuke plaatsje waar we terecht kwamen was Roturua. Het was heerlijk weer en we stonden op een familie camping met zwembad en al. We zijn in dit plaatsje naar een vulkanisch gebied geweest. Dit was een speciaal park met allemaal geisers en gekleurd water. Heel toevallig kwamen we hier 2 jongens uit Alkmaar tegen die bij ons op school hadden gezeten en een meisje uit Heerhugowaard. We raakte aan de praat en liepen met z'n 5e het park door.

Na 2 mooie dagen reden lies en ik weer verder. We kwamen aan in het plaatsje National Park. De bedoeling was dat we op een berg gingen lopen. Het kwam alleen met bakken uit de lucht dus we zaten een beetje in dubio. We kwamen rond 12 uur al aan op een Doc camping. (Dit zijn speciale campings waar alleen een wc staat maar waar je of gratis kan verblijven of 6 doller pp moet betalen. Niet ideaal zonder douche maar het scheelt wel geld. De campings zijn namelijk nog best prijzig hier). In de auto zaten lies en ik zielig een broodje te eten en te bedenken watr we zouden doen aangezien het zo regende. Alsof het zo moest zijn stonden de jongens die we de dag ervoor in Roturua hadden gezien op deze camping. Hun plan was om weg te gaan en verder te rijden. Wij besloten een stuk met hun mee te reizen want dat leek ons wel zo gezellig.
Samen hebben we nog een paar leuke dagen meegemaakt op het Noordereiland. We hadden zelfs een tactiek bedacht om de campings op te komen. Aangezien de campings nogal prijzig waren besloten we 3 mensen op te geven ipv 5. Dit betekende dat ik achterin moest liggen met een slaapzak over mij heen en Nathali moest zich verstoppen in de auto van de jongens. Gelukkig werkte dit prima en bespaarde het ons mooi weer geld. Tja we blijven backpackers he;)
Een van de jongens had zijn laptop mee en zo besloten we op een avond een enge film te kijken. Daar zaten we dan, in de keuken van de camping, licht uit en met z'n 5e naar een scherm te kijken. Gillen en doodeng was het en toen moesten we nog slapen. Een hele slechte nacht gehad, niet door de film maar door de kou. Het is niet te beschrijven hoe koud de nachten hier kunnen zijn. Het breekt ons echt op. Ik slaap in een legging, joggingsbroek, twee paar sokken, hempje, tshirt en twee truien. Dan heb ik nog mijn slaapzak en fleece plaid en oja ook nog mijn handdoek. Echt genieten dat kamperen hoor. Nog maar te zwijgen over het dunne matrasje waar we al 5 weken op liggen.

Wellington
Wellington was de plaats waar we de ferry moesten pakken naar het Zuidereiland. We hadden al een week van tevoren de boot geboekt want die zit namelijk erg snel vol, vooral als je met een auto erop wilt. De jongens en nathali vertrokken een dag eerder als ons naar het andere eiland. In Wellington waren geen campings te vinden dus kwamen we terecht op een soort parkeerplaats aan de weg met wc en douchjes. Wel mochten we hier even 50 doller voor betalen. Echt belachelijk maar het was onze enige keus. In wellington was het ook weer erg koud. Om niet de hele avond in de auto te hoeven doorbrengen besloten we om naar de bios te gaan. Dit was erg leuk. Rond 00:00 uur kwamen we weer terug op de 'camping/parkeerplaats'. We vonden het maar een beetje creepy. De volgende dag reden we naar de boot. Met auto en al reden we de boot op. De boottocht duurde 3,5 uur. Onderweg dolfijnen gezien dus dat was wel tof.

Zuider eiland.
Op het Zuider eiland hadden we weer gemeet met de jongens en Nathali. Samen reden we naar het plaatsje Kaikuro. In Kaikuro hebben lies ik en Nathali een whale tour gedaan. Om 7 uur in de ochtend moesten we ons verzamelen. Met de bus werden we naar de boot gebracht. De crew kon ons niet beloven of en hoeveel walvissen we gingen zien. Uiteindelijk zagen we 3 walvissen en het was super gaaf.
De stad Christchurch viel erg tegen. We dachten eindelijk een avondje te gaan stappen, nou mooi niet. De stad was een complete bouwval , nog van de aardbeving een paar jaar geleden.

Mount Cook
Na een lange dag rijden kwamen we aan bij de berg Mount Cook. We stonden op een camping precies onderaan de berg. Dit was weer een Doc camping dus we konden helaas niet douchen of goed koken. Ons avondeten bestond dan ook uit noodles. Ik en lies voelde ons best vies dus kwamen we op het idee om ons haar te wassen bij de wastafel. Het enige probleem was dat ze alleen koud water hadden. Hier hadden wij een oplossing voor. Met ons gasstelletje verwarmde we het water en zo wasde lies mijn haren en ik die van haar. We werden behoorlijk raar aangekeken maar dat maakte ons niet uit.
De volgende ochtend werden we helaas gesnapt door het camping vrouwtje dus moesten we alsnog betalen. Daarna zijn we met zijn 5e gaan lopen naar de berg. De wandeling duurde 1,5 uur voordat we er waren. Dit was zeker de moeite waard want het uitzicht was echt mooi.
Die middag namen we afscheid van de jongens en Nathali want hun moesten eerder de auto inleveren als ons dus moesten zij verder.
Toen waren lies en ik weer met zijn twee.

Queenstown
De leukste stad van Nieuw Zeeland is toch wel Queenstown. Veel jongeren en genoeg te doen. Zo hebben wij een gondel gepakt en hadden we uitzicht over de stad. Lies heeft gebungy jumpt en we zijn een avondje uit geweest.

Frans Josef
In Frans Josef hebben iets heel tofs gedaan. We zijn met een helikopter naar een berg; de Frans Josef gebracht en hier hebben we een gletsjer beklommen. De klim zelf duurde 2 uur. Heel raar om dat ineens in de ijs te staan. Het hoogtepunt was toch wel de helikopter vlucht. Lies en ik mochten voorin zitten naast de piloot. De piloot maakte allemaal bochten en zo leek het alsof we in een achtbaan zaten. Het was echt een leuke ervaring.

In een klein plaatsje Punakaiki kregen we auto pech. Hoe kon het ook anders, bij elke auto hebben wij wat. We stonden gelukkig wel op een camping en de auto startte niet meer. Hij maakte een heel raar geluid. Met een andere auto en kabels probeerde we hem te starten maar tervergeefs. Wij in een telefooncel naar Wicked bellen, want we hadden precies daar geen bereik. Er zou binnen een uur iemand komen. Het lullige was dat we officeel om 10 uur van de camping moesten uitchecken. Dit ging nu natuurlijk niet lukken dus deelde de camping eigenaar ons mee dat we geen gebruik mochten maken van de wc of keuken. Het erge was dat het weer eens keihard regende en heel koud was. Als twee zielige verzopen katjes zaten we in de auto te wachten en te wachten....
Na 2 uur was er nog niemand gekomen dus wij weer bellen. na 3 uur kwam er dan eindelijk iemand. De accu was kapot en moest vervangen worden. Gelukkig was dit snel gemaakt en konden we eindelijk verder.

Abel Tasman National park
In dit national park hebben lies en ik lekker een middag op het strand gelegen. De camping lag aan het strand dus dat was ideaal. De andere dag hebben we gekajakt. Dit was leuk om te doen maar ook heel zwaar.
Op de terugweg van het park reden lies en ik op een weg en werden we opeens door een politie agent aan de kant gebracht. Wij dachten, oke prima we hebebn toch niks gedaan. Nou daar dacht de politie agnet anders over. Zo zouden wij niet gestopt hebben voor een stop bord. Hoppa een boete van 150 doller. Echt belachelijk vonden wij en de rest van de weg stom verbaasd naar de boete gekeken. Alleen bleek de agent een fout te hebben gemaakt. Op de bon staat namelijk lies haar naam met mijn adres en bij geslacht staat er een man. Heel duidelijk allemaal. We zijn ondertussen al naar 2 politie bureaus geweest en we hebben een telefoonnummer gekregen over hoe we dit verder kunnen regelen. 1 ding is zeker, betalen doen we mooi niet!

Dit waren een beetje onze hoogte en diepte punten van de reis. We hebben nog veel meer gedaan en gezien maar dat is teveel om op te noemen. We hebben in iedergeval sterkte benen gekregen want we hebben wat geklommen en afgelopen deze weken. Drie maart vliegen we weer terug naar Sydney en daar hebben we wel weer zin in.

Liefs.....

• 26 Februari 2014 - 09:04

Tineke Booten :

Hallo Roos, ondanks dat je niet alles aan ons kan vertellen vind ik het ontzettend leuk weer wat van je te lezen . Ik begrijp wel dat N.Zeeland heel anders is ook qua vriendelijkheid van de mensen daar . Maar toch mooi dat je dit ook weer in je rugzak meeneemt . Voor 3maart een veilige vlucht en weer heel veel genieten bij de Aussies. Dikke knuffel

• 26 Februari 2014 - 09:16

Jorine:

roos! wat een verhalen! m'n mond viel ook even open van verbazing met die boete. ik zou m ook lekker niet betalen als ik jullie was. Geniet nog even in NZ en alvast een goede reis weer naar Sydney! x